علوم تربیتی
اموزشی
ن : زهرا قلی زاده ت : چهار شنبه 19 آذر 1393 ز : 16:8 | +

به سادگی ۱، ۲، ۳

برای کودکان، تمام کار ها در طی یک فرایند ۳ مرحله ای قابلِ انجام هستند.

۱. منظم شدن: به این معنی است که کودک مکانی را برای انجامِ کارهایی که نیاز به انجام آن ها دارد انتخاب کند و همچنین ابزار ها و وسایل مورد نیاز را برای انجامِ کامل وظایفش گردآوری کند.
۲. تمرکز کردن: به معنی توجهِ مناسب به کار است و این که یاد بگیرد به چیز هایی که تمرکزش را مختل می کند «نه» بگوید.
۳. انجام دادن کار: به معنی انجامِ کامل کار، چک کردنِ کارها و قرار دادنِ تکالیف به اتمام رسیده در یک جایِ مخصوص است. مثلاً تکالیفی را که انجام داده است در یک پوشه قرار دهد و پوشه را در کوله پشتی بگذارد. بنابراین این تکلیف برای روز بعد آماده است.

وقتی کودکان این مراحل را بدانند ــ و همینطور نحوۀ انجام دادن آن ها را یاد بگیرند ــ نسبت به گذشته با استقلالِ بیشتری می توانند وظایفِ خود را انجام دهند. این بدان معنی است که تکالیف، کارهای روزمره و سایر وظایفی که به آن ها محول می شود را با ثبات بیشتری انجام می دهند. البته کودکان همچنان به کمک و راهنمایی والدین نیاز خواهند داشت، اما ممکن است دیگر مثل گذشته لازم باشد مدام وظایفشان را به آن ها گوشزد کنید.

نه تنها این تمرین ها، باعثِ آموزش این مهارت به کودکان می شود، بلکه دانستن این که چطور کار ها را به نحوِ احسن انجام دهند، به فرزندِ شما احساس شایستگی و مؤثر بودنِ بیشتری القا می کند. کودکان وقتی قادر به انجام دادنِ وظایف و مسئولیت های خود هستند، احساسِ اعتماد به نفس و غرور بیشتری پیدا می کنند. همچنین آن ها مطمئناً از این که می توانند وقتِ آزاد بیشتری برای انجامِ کار هایی که به آن علاقه دارند پیدا کنند، بسیار خوشحال می شوند.

از مسواک زدن تا گزارش کارها

برای شروع، روش ۳ مرحله را به فرزندتان توضیح دهید و به آن ها کمک کنید تا این روش را در زندگی روزمره تمرین کنند. حتی برای انجام کار های ساده ای مثل مسواک زدن می توان از این راهکار استفاده کرد. بنابراین شما می توانید از این مثال برای توضیح دادن مراحلِ انجام کار استفاده کنید:

۱. منظم شدن: به حمام برو و مسواک و خمیر دندان را بردار، شیرِ آب را باز کن.
۲. تمرکز کردن: دندانپزشکان می گویند مسواک زدن باید به مدت ۳ دقیقه طول بکشد، این یعنی حتی اگر یک ترانۀ خوب از رادیو شنیدید و یا یادتان آمد که می خواهید با یکی از دوستانتان تماس بگیرید، باز هم به مسواک زدن ادامه دهید. تمرکز کنید و آنچه را که دندانپزشکان در مورد مسواک زدن و تمیز کردنِ دندان ها و لثه به شما گفته اند به یاد بیاورید.
۳. انجام دادن کار: اگر مراحل ۱ و ۲ را انجام دهید، مرحله ۳ خود به خود انجام می شود. عجله کنید، ۳ دقیقه شما تمام می شود و دندان های شما تمیز می شوند! انجام دادن کار یعنی تمام کردنِ آن و قرار دادنِ آن در لیست کار هایِ انجام شده. همزمان با مسواک زدن، لازم است که شیر آب را ببندید، خمیر دندان و مسواک را در جای خود بگذارید و مطمئن شوید که هیچ کفی روی صورتتان باقی نمانده است.

برای انجام یک کار پیچیده تر، مثل انجام تمرین هایِ کتاب، مراحل نیز ممکن است پیچیده تر شوند، اما مواردِ پایه ای به همان صورت باقی می مانند.
در این بخش توضیح می دهیم که چگونه فرزندتان را در راهِ انجام این مراحل یاری دهید:

۱. منظم شدن

توضیح دهید این مرحله در مورد این است که چگونه آمادۀ انجام کار شوند. در این مرحله باید تعیین کنیم کودکان چه کاری را باید انجام دهند و هر چیزی که برای انجامِ آن کار لازم است گردآوری کنیم. به عنوان مثال: «الان باید تمرین کتاب هایت را انجام دهی. برایِ شروع به چه چیزی نیاز داری؟» به فرزندتان کمک کنید تا وسایلِ مورد نیازش را تهیه کند مثلِ: انتخاب یک کتاب. مطمئن شوید که این کتاب از نظرِ معلم تأیید می شود. نامِ کتاب و نویسندۀ آن را بنویسید. کتاب را پس از تحویل گرفتن از کتابخانه چک کنید. روزِ تحویل کتاب را در تقویم علامت بزنید.
سپس به کودکتان کمک کنید در موردِ وسایلِ مورد نیاز خود فکر کند: کتاب، تعدادی ورقۀ یادداشت، یک خودکار برای نکته برداری، لیست سؤالاتی که معلم برای پاسخ دادن فراهم کرده و یک پوشۀ گزارش. فرزندتان تمام این وسایل را در محلی که می خواهد کارش را انجام دهد گردآوری کند.
برای ادامه کار به فرزندتان نشان دهید که چطور از لیست استفاده کند و کارهایی را که انجام داده علامت بزند و برای کار های باقیمانده آماده شود. همچنین برای آن ها شرح دهید چگونه به لیست خود اضافه کنند. کودکتان را راهنمایی کنید تا فکر کند، «خب، این کار ها را انجام دادی. حالا باید بعد از این چه کاری انجام دهی؟ آهان باید کتابت را بخوانی.» و چیز هایی را به لیست وارد کند، مثل تمام کردنِ کتاب، خواندن از روی تکالیفِ معلم، و نوشتنِ تکالیف.

۲. تمرکز کردن

توضیح دهید که این بخش در موردِ انجام کار ها و متمرکز ماندن روی کار است. به کودکان بگویید در این مرحله باید کار های خود را انجام دهند، از آنچه که در لیست نوشته اند پیروی کنند و رویِ آن تمرکز کنند.
همچنین در این مرحله باید بتوانند در شرایطی که کار هایِ دیگری برای انجام دادن وجود دارد، رویِ کار اصلیِ خود تمرکز کنند؛ که این سخت ترین قسمت کار است. به کودکان کمک کنید که با چیز هایِ وسوسه کننده مبارزه کنند. زمانی که رویِ تکلیف خود کار می کنند، ممکن است یک فکرِ مزاحم در ذهن کودکتان ایجاد شود: «من احساس می کنم که الان دلم می خواهد توپ بازی کنم.» به کودک یاد بدهید با این تکانش ها مبارزه کند، از این طریق که از خود بپرسد که: «آیا این همان کاری است که من می خواستم انجام دهم؟»
توضیح دهید هنگامی که خسته شدند مقداری استراحت کنند و بعد کارِ خود را ادامه دهند. کودکان پس از انجام دادنِ کارها می توانند کمی بازی کنند. به آن ها یاد بدهید با این که گاهی تمرکز کردن کارِ سختی است اما در صورتی که بتوانند تمرکز کنند، کار ها را راحت تر انجام می دهند.

۳. انجام دادنِ کار

توضیح دهید که در این بخش انجامِ کار به پایان خواهد رسید. در این مرحله باید پاکنویس کردنِ تکالیف صورت بگیرد و از یکی از والدین بخواهند تا آن ها را اصلاح و اشکالات را برطرف کند.
فرزندتان را راهنمایی کنید تا به مراحل مهم اهمیت دهد: نامش را رویِ تکالیفش بنویسد، تکلیف خود را در کاورِ مناسب بگذارد، تکلیف را در پوشۀ صحیح بگذارد و پوشه را در کوله پشتیِ خود بگذارد تا برای روزِ بعد آماده شو


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






.:: ::.


Powered By LOXBLOG.COM Copyright © by diba73
This Template By Theme-Designer.Com